Deel 7 & 8 "Koopmannen Muthert"

Het 100 jarige jubileum weekend: het is bijna zover. Het aftellen is begonnen. 
We zijn druk met de voorbereidingen. Daarom volgt hier deel  7 en 8 van de geschiedenis “Koopmannen Muthert”.

In de winkel brengt Aeilke´s vrouw, Marleen Kamphuijs, die blijft werken als docente tekenen, kunst en cultuur, creatieve impulsen in de zaak. Aeilke en Marleen zijn al sinds 1976 met elkaar bevriend en trouwen op 7 april 1989. Ze zorgt in al die jaren voor de inrichting van de etalages en de winkel, het aankleden van de cadeautafels, schrijft wijnboekjes voor proeverijen, bezoekt met Aeilke beurzen, maakt keuzes voor het verpakkingsmateriaal en verpakt de cadeaus, want het oog wil ook wat….

Aeilke en Marleen krijgen drie kinderen: Tom-Roderick , Maurits Ferdinand Frans  en Elisabeth Eva Anna-Margaretha. Als de kinderen groter worden, helpen ze mee waar het kan, samen met de vaste medewerkers en de zaterdaghulp. Het is bovendien een goede traditie dat de kinderen ook meehelpen met de balans opmaken, op 2 januari. Alle flessen en verpakkingsmaterialen worden dan geteld. Maar vooral rondom kerst zijn het hoogtijdagen voor de zaak. Dan wordt iedereen ingeschakeld om de kerstgeschenken zo mooi mogelijk te verpakken. Het is altijd een drukke periode, waarin de dagen lang zijn en de nachten kort... Maar het resultaat mag er telkens zijn. Zo groeit het gezin Muthert van jongs af aan op in de gezellige sfeer van de winkel in Musselkanaal  waar ook altijd oma  (Ina) aanwezig is met koek, drinken, koffie of lekker eten.
Ina zorgt er tevens voor dat de koffie  ook altijd klaar staat voor personeel,  vertegenwoordigers en klanten.
Er is zelfs een Friese vertegenwoordiger geweest die bij het middagmaal kon aanschuiven.

Het pionierswerk dat Aeilke Muthert als slijter verzet, levert hem veel credits op in Musselkanaal en omgeving. De Kanaalstreek is lange tijd een echt `jenever-bolwerk´ geweest, maar door zijn enthousiasme, vakkundigheid en doorzettingsvermogen ontstaat er om hem heen steeds meer belangstelling voor bijzondere dranken, zoals bieren, wijnen en likeuren. "Je kunt wel zeggen dat we gewend zijn met innovatie om te gaan", vertelt Aeilke Muthert bij het 75 jarig bestaan van het familiebedrijf in 1993. "We hebben ons ontwikkeld van dorpskruidenier met horeca-activiteiten, via een zelfbedieningszaak tot deze volwassen slijterij." 
 "Maar je moet wel aan de weg blijven timmeren", zegt hij in een interview. "Met de verschillende borrelshops in je omgeving moet je het verschil kunnen maken. Heel belangrijk is dat je de veranderingen altijd precies een stap vóór blijft.  Je moet deskundig advies kunnen geven en net dat tikkeltje extra service geven dat je alleen als slijter kunt bieden." En dat wordt  gewaardeerd. Een oud-inwoner van Musselkanaal reist met enige regelmaat vanuit zijn huidige woonplaats in Noord-Brabant naar de Schoolstraat om bij de slijterij van Muthert zijn inkopen te doen”.  
 
In zijn zoektocht naar aparte producten stuit Aeilke Muthert ook op mooie (malt) whisky´s. Als specialist in bijzondere dranken koopt hij ze en geeft ze een plek in de winkel.  De klanten blijken gecharmeerd van zijn whisky-collectie.  Zo verzamelt Aeilke Muthert in de jaren ´90 een honderdtal verschillende whisky-soorten die zeer geliefd blijken.  Op deze wijze ontwikkelt hij zich gaandeweg als specialist op het gebied van (malt) whisky. Hij organiseert drukbezochte proeverijen, `Nosing & Tasting´, waar de klanten met topwhisky´s kunnen kennismaken. "Als er dan de volgende dag iemand terugkomt om zo&;n mooie fles te kopen, dan heb je wel voldoening van je werk." Zo slaat het bedrijf aan het einde van de 20e eeuw een nieuwe weg in.

Met het oog op de als maar bredere assortiment en behoefte aan een ruimere opstelling van de producten en een modernere inrichting, laten Aeilke en Marleen in 2000 de winkel ingrijpend verbouwen. Mevrouw Muthert-Homan verricht op spectaculaire wijze de feestelijke heropening, met een kanonschot van de `Bourtanger Schutters´. Ze neemt kort na de eeuwwisseling afscheid als vennoot, ze is op dat moment meer dan 50 jaar in het bedrijf werkzaam. Aeilke Muthert wordt dan  eigenaar, maar zijn moeder blijft bij de zaak wonen en geeft nog niet alle touwtjes uit handen. Zij heeft dan  vooral een ondersteunende functie: zij zorgt dat de winkel er keurig bij staat, zowel binnen als buiten. Ze geeft aanwijzingen aan de jonge hulpen door de jaren heen, zodat alle flessen correct worden geprijsd, flessen stofvrij en met etiketten naar voren in de schappen worden geplaatst. Buiten worden het voetpad en de parkeerplaats grondig geveegd en onkruidvrij gemaakt door zowel haarzelf als onder leiding van haar. Haar credo is dan ook goed opruimen is het halve werk, waar je veel profijt van hebt en een verzorgde uitstraling van je bedrijf is ook erg belang rijk. Haar taken worden bij het ouder worden steeds kleiner,  maar tot haar 89ste  jaar verzorgt ze de koffie en koek voor personeel en geniet nog van deze momenten. Op 13 mei 2018 overlijdt ze op 90 jarige leeftijd na een arbeidzaam leven.

Ina Muthert-Homan achter de toonbank van de verbouwde slijterij
Ina Muthert-Homan, een zakenvrouw tot op hoge leeftijd. De spil in
het bedrijf: ze staat Aeilke en Marleen nog jaren bij.

 

In de nieuwe opzet wordt het winkeloppervlak verdubbeld van 75 m2 tot 150 m2. Ook de opslagruimte wordt verder uitgebreid en het interieur grondig gerenoveerd waarbij het gedeelte kruidenierszaak voor een deel in oude stijl blijft. Maar wat vooral opvalt, is de heldere indeling van de winkel, waarin de whisky´s, wijnen en andere dranken direct te vinden zijn. "Nu heeft ieder segment zijn eigen gedeelte en is het veel duidelijker wat we allemaal te bieden hebben", vertelt Aeilke. De whisky&;s uit Schotland, Canada, Amerika, Japan en Ierland hebben elk hun eigen plek gekregen. Ook is er een speciale `whisky-kast´ waarin alle gegevens over de whisky´s zijn opgeslagen, zodat de klant al weet hoe een fles smaakt, zelfs voordat deze door hem geproefd is...  De verbouwing pakt goed uit. In het najaar van 2002 roepen lezers van `De Nieuwsbode´ slijterij Muthert uit tot meest klantvriendelijke ondernemer van Musselkanaal.

Aeilke Muthert achter de toonbank in de vernieuwde winkel
Aeilke achter de toonbank. Na de verbouwing in 2000.

 

"Zo´n 25 jaar geleden bestond de verkoop van gedistilleerde dranken nog voor 75% uit jenever en Beerenburger. Whisky was destijds nog nauwelijks te bekennen, behalve een paar populaire blends", licht Aeilke toe. "Maar de markt voor de traditionele, Hollandse sterke dranken `vergrijst´, men drinkt het steeds minder. We kopen dus geen pallets jenever meer in, maar focussen ons op de bijzondere versies. Die blijven interessant. We verkopen jenever die zo `van het vat´ uit Schiedam komt. En we blijven gelukkig klanten houden die, net als vroeger, als ze kerst of oud en nieuw vieren, gezellig binnenlopen voor een fles Beerenburger. Want ook voor hen geldt: "Je moet naar Muthert gaan, die heeft het wel!"

Deel 8

De geschiedenis wordt nog steeds geschreven.

Na 2010 neemt de belangstelling voor whisky sterk toe. Maar het midden- en kleinbedrijf merkt in deze jaren dat de handel ook steeds vaker via internet gaat verlopen. Aeilke Muthert beraamt zich met zijn familie over deze ontwikkelingen. De winkelverkoop loopt goed, maar hoe zal het winkellandschap in de toekomst eruit zien? In zijn jonge zonen Tom-Roderick en Maurits vindt hij de juiste gesprekspartners uit de `nieuwe generatie´. Beiden zijn in de slijterij opgegroeid en hebben in vakanties, weekenden en op beurzen het vak van nabij leren kennen. Tom-Roderick helpt al tijdens zijn studie met het voorbereiden van proeverijen, zowel van wijn, whisky als ander gedistilleerd. Hij schrijft ook menu´s die passen bij de wijnen en dat slaat bij veel klanten aan. Ook zijn broer Maurits is op zaterdagen tijdens zijn studie volop in de zaak werkzaam. En ze zijn beiden thuis in de wereld van internet... Maar ook jonge oud- medewerkers, die in hun studietijd werkzaam waren in het bedrijf, brainstormen regelmatig mee.  Samen met hen besluit Aeilke de `online´ verkoop van whisky gestalte te gaan geven, vanuit dezelfde, klantvriendelijke  filosofie als `offline´ in de winkel.

Slijterij Frans Muthert - Dramtime logo

 

In februari 2013 wordt door de familie Muthert een nieuwe, dynamische whisky-webwinkel gelanceerd, die als naam `Dramtime´ krijgt. `Dram´ staat in whisky-kringen bekend als een bepaalde hoeveelheid, `een beetje of een bodempje´, whisky in het glas. Onder deze naam is de whisky-collectie van slijterij Muthert nu ook via internet toegankelijk. Het `Dramtime-team´ zorgt vanaf dan voor een webwinkel met proefnotities, achtergronden, whisky-nieuws en snelle informatievoorziening bij de komst van nieuwe releases. Met `blogs´ worden klanten op de hoogte gehouden van recente ontwikkelingen, exclusieve aanbiedingen en speciale bottelingen. En dat is nodig ook. Want bijna elke dag komen er wel weer nieuwe whisky´s aan de Schoolstraat binnen... Maar het gaat ook in de webshop niet puur om het verkopen alleen. Voor de whisky-liefhebbers is de site vooral een prettige manier om op een snelle en gemakkelijke wijze van alles rondom whisky op de hoogte te zijn. Verteld door de kenners. Net als bij een bezoek aan de winkel zelf.

De frisse aanpak trekt ook nieuwe, jonge doelgroepen van heinde en verre aan.  Met `Dramtime´ loopt ook de vierde generatie Muthert voorop. "We willen alles zoveel mogelijk in eigen handen houden", vertelt Aeilke. "Het is al snel een heel dynamisch onderdeel van ons familiebedrijf geworden. We denken en werken vanuit `Dramtime´ zowel nationaal als internationaal. We hebben een nieuwsbrief die in verschillende talen de wereld over gaat, we organiseren proeverijen en staan op diverse beurzen. Onze whisky´s versturen we inmiddels over de hele wereld. Zo kunnen we de klanten van onze collectie van pakweg 1.800 whisky´s en alle whisky-ontwikkelingen op de hoogte houden. En dat op een hele frisse, vernieuwende wijze."

Inmiddels is de winkel al een aantal keren grondig opnieuw ingericht om het alsmaar toenemende whisky (en ook rum) assortiment een plek te geven en is in 2016 het Ardbeg Embassy schap verworven. Jaarlijks worden vele proeverijen en whisky evenementen georganiseerd met buitenlandse gasten en alweer 4 jaar is Muthert breed vertegenwoordigd op het Whisky Festival Noord Nederland.

Slijterij Frans Muthert - oude plafond gerestaureerdSlijterij Frans Muthert zijgevel en entree
Links: Interieur 2018 - het gerestaureerde plafond geeft aan waar het 100 jaar geleden
mee begon. Rechts: de entree 2018

 

Slijterij Frans Muthert - gerestaureerde voorgevel
Restauratie voorgevel, augustus 2018

 

Slijterij Frans Muthert stand op WFNN 2018

De stand op het Whisky Festival Noord Nederland, Maart 2018.

4e generatie Tom-Roderick Muthert houdt zich er sinds juni 2017 fulltime mee bezig en met nieuwe concepten ………….

 

Tags: